skip to Main Content

Tips voor een mkb-ondernemer om beter je doelgroep te bereiken

Online marketing tips

MKB staat bekend voor midden- en kleinbedrijf of ook bekend als KMO die staat voor klein of middelgrote ondernemingen. Het MKB bestaat uit een onderneming van maximaal 250 medewerkers. Voor een kleine onderneming is het zo dat het budget ook een grote rol speelt, waar het ook goed benut kan worden door meer te gaan investeren. Wil je als MKB-ondernemer meer tips hebben om jouw doelgroep beter te bereiken? Verkrijg hieronder de beste tips!

1. Budget samenstellen

Het identificeren van jouw niche, voordat je een campagne lanceert: je doet namelijk eerst een marktonderzoek. Hierbij ga je na wat de behoeften zijn van jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat je weet wat je op de markt wilt brengen, zodat je dan gericht kan beginnen met jouw campagne. Je moet altijd een realistisch budget samenstellen: als je al jouw niche in kaart hebt gebracht, stel je een budget op om de markt te gaan bestormen.  Jouw budget bepaald uiteindelijk hoeveel kanalen jij jouw bedrijf kan laten marketen. Enkele bekende kanalen zijn Facebook ads en google ads. Stel je budgetten op voor de lengte van een half jaar of een jaar, want zo kan je gaandeweg jouw campagne verlengen.

2. Duidelijke brandmarketing

Altijd zorgen voor een duidelijke brandmarketing: de vormgeving, stijl, jouw logo op een bepaalde plek, de toon die je gebruikt in de nieuwsbrieven, dezelfde foto’s, etc. Al deze elementen moeten duidelijk zijn om een herkenbaar beeld te creëren voor jouw doelgroep. Zorg er dan voor dat elke banner, sociaal advertentie, afbeelding of filmpje is verrijkt met jouw branding, zodat jouw merk en naamsbekendheid groeit.

  • Bepaal zelf jouw onderscheidend vermogen: Je bepaalt jouw onderscheidend vermogen zelf door de volgende vragen te stellen, zoals:
  • Welke bedrijven of gebruikers zou jij willen bedienen?
  • Wat zijn de behoefte van zo een bedrijf die jij bedient?
  • Wie zijn jouw concurrenten?
  • Wat maakt jouw bedrijf anders dan deze concurrenten?
  • Wat voor uniek voordeel kan de kant uit jouw product of dienst halen?

3. Partnerschap vormen

Jij moet ervoor zorgen dat dit onderscheidend vermogen haarscherp terugkomt in al jouw campagnes. Je kunt ook een partner opzoeken om een samenwerking aan te gaan: je kunt dan een samenwerking aangaan met een ander merk of bedrijf, waarmee je dan een win-win situatie kan creëren. Meestal is het een bedrijf dat ook deel uitmaakt uit jouw doelgroep. Het zal je minder kosten, maar wel een groter publiek opleveren.

Bijvoorbeeld bij een huizenverhuursite, vind je ook een site waar je meubels kunt kopen. Zoiets noemt men dan een win-win samenwerking, aangezien de woningzoekende klant vaak ook meubels nodig heeft.

4. Effectief Marketingkanalen inzetten

Focus je maar op enkele marketingkanalen: er zijn tal van marketingmogelijkheden zoals nieuwsbrieven, sociale media marketing, printadvertenties, content marketing, ect. Daarom is het belangrijk dat je een analyse maakt welke kanaal jouw doelgroep het beste kan bereiken. Je kunt je bezoekers analyseren en zet een retageting in: op die manier kun je dan zien hoeveel bezoekers je krijgt op jouw website. Deze mensen komen natuurlijk voor iets. Je kunt ze dan analyseren door middel van Google analytics.

Daarnaast kun je op basis van cookies ook retageten. Je kunt ook ervoor zorgen dat klanten terugkomen voor een actie. Ook via banners kun je klanten benaderen met een kortingscode of presentje.

5. Vriendelijkheid

Altijd klantvriendelijk en loyaal blijven tegenover je klanten: stop nooit daarmee. Vraag klanten altijd naar hun mening, zodat jij altijd een verbetering kunt brengen in jouw dienstverlening. De belangrijkste basis voor een duurzame bedrijfsvoering, is de tevredenheid van jouw klanten. Als MKB-ondernemer moet je je zeker snel kunnen aanpassen aan de wensen van jouw klanten. Vertel succesverhalen over je vaste klanten: vertel jouw nieuwe en (toekomstige) klanten hoe tevreden en succesvol jouw vaste klanten jouw dienst/product vinden. Door ze te overtuigen, kan de klant dan stappen ondernemen om dit succes ook te bereiken. Het gaat erom hoe interessant jouw verhaal is.

Tja, elke MBK-ondernemer wil zijn bedrijf op een hoogwaardig kwaliteit marketen, om natuurlijk meer klanten bij te betrekken. Zo zie je hoe belangrijk het voor een bedrijf is om hun product/dienst te promoten. Hoe meer klanten jouw bedrijf ook kunt krijgen, des te beter!\

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back To Top