Ondernemen over de grens, waar moet je aan denken?
Je hebt altijd al de droom gehad om je bedrijf te internationaliseren. Hoewel je in Nederland veel succes hebt, hoop je toch meer uit het bedrijf te halen. Het is een slimme manier om je concurrentie voor te blijven, je omzet te verhogen en je naam wereldwijd bekend te maken. Als je dit goed speelt, kan je misschien wel een hele grote naam worden.
Dat klinkt natuurlijk allemaal fantastisch, maar het is een illusie om te geloven dat dit makkelijk zal worden. Bij ondernemen in het buitenland komt veel kijken. Er zijn veel valkuilen en de kans is groot dat je soms lelijke uitglijders zult maken. Het is belangrijk om dan niet op te geven en gewoon weer de ene voet voor de andere te zetten. Want met de juiste voorbereiding en een flinke dosis geduld, kan dit misschien wel de beste beslissing worden die je ooit hebt gemaakt.
Onder het mom: een goede voorbereiding is het halve werk, hebben wij alvast een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij gezet.
Leer een vreemde taal vloeiend spreken
Welke taal spreken ze in het land waar jij jouw bedrijf wilt uitbreiden? Engels, Duits, Frans of misschien wel een geheel (voor jou) nieuwe vreemde taal? Dan is het ook belangrijk dat je deze taal leert beheersen. Investeer daarom in één van de taalcursussen van www.ste.nl. Hier kun je terecht voor verschillende cursussen die ook weer op verschillende manieren worden aangeboden. Deze trainingen komen niet alleen voor jou van pas als werkgever, maar ook voor de medewerkers die hier actief zullen zijn.
Wist je dat STE trainingen volledig op maat aangeboden worden? Je kunt kiezen uit (digitale) klassikale lessen, maar ook één-op-één lessen. Op die manier kies je eenvoudig een leermethode die bij jou past. Zo wordt het gemakkelijker om een nieuwe taal te leren.
Het is belangrijk dat je eerst de taal beheerst, alvorens je de stap over de grens maakt. Dat betekent dat er dus best wel wat tijd overheen kan gaan voordat je je dromen werkelijk kunt maken. Het is echter beter om alvast deze voorbereidingen te treffen, dan dat je later in de
knoei komt door een gebrek aan taalvaardigheid.
Onderzoek jouw nieuwe doelgroep
Wees je bewust van de verschillen in cultuur en de misschien wel ongeschreven regels met betrekking tot ondernemen in dit desbetreffende land. Je zult een geheel nieuwe markt betreden. Die omgeving moet je goed onderzoeken, zodat je hier vervolgens weer goed op in kunt spelen. Je weet als ondernemer waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk het is om je doelgroep te kennen en dat is in het buitenland niet anders.
Is het rendabel om jouw product hier op de markt te brengen
Hoe groot je dromen ook zijn, het blijft belangrijk om realistisch te zijn. Want is het wel echt rendabel om jouw product hier op de markt te brengen? Hoe zit het met de lokale concurrenten? Is het mogelijk om met hen te concurreren op kwaliteit en prijs of kom je hier simpelweg niet tussen? Het is van cruciaal belang om er zeker van te zijn of er wel een markt is voor jouw producten en/of diensten.